piątek, 19 sierpnia 2011

Pierwszy legion - Prima Flavia Gallicana Constantia

Dziś skończyłem pierwszą podstawkę piechoty legionowej (figurki MiniArt). Cały legion będzie składał się z dwóch podstawek.
Po dłuższym namyśle postanowiłem że będzie to jednostka pseudocomitatenses o wdzięcznej nazwie Prima Flavia Gallicana Constantia co oznacza "godny zaufania legion Flaviusza z Galii". Zwierzę znajdujące się na ich tarczach to w zależności od źródła albo pies/lis (najprawdopodobniej) albo dzik. Ponieważ to co wymalowałem przypomina bardziej coś na kształt psa, więc niech będzie pierwsza wersja.

O wiele większym problemem jest informacja na którą natrafiłem szukając materiałów o I Flavia. Wg niej jednostka ta to oddział dalmatyńskiej kawalerii. Przyjąłem jednak że skoro pozostaje ona pod rozkazami Magister Peditum to musi być jednostką piechoty.



Legion Prima Flavia Gallicana Constantia wymieniona jest w późno antycznych tekście znanym jako Notitia Dignitatum jako jedna z jednostek należących do armii polowej, stacjonującej Galii. Nazwa sugeruje, że jego założycielem był Konstancjusz I Chlorus (293-306), który należał do rodziny Flawiuszy Przyjmuje się, że początkowo była to jednostka limitanei i jej pierwszym zadaniem była ochrona wybrzeża Armoryki, a miejscem stacjonowania Constantia (ob.Coutances). Dopiero później została włączona do armii polowej jako pseudocomitatenses. Constantia była jego siedzibą najprawdopodobniej w latach 296-400
Nie należy go mylić z I Flavia Constantia, który służył na wschodzie imperium.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz